Merkevareprinsipper
Sikt som virksomhet kan ikke styre hvordan omverden oppfatter oss – merkevaren formes i samspillet mellom hva vi om virksomhet sier og gjør, og hvordan mennesker opplever og deler dette. Derfor er det viktig å være konsekvent, oppriktig og helhetlig. På den måten øker sjansene for at publikums oppfatning samsvarer med det vi som virksomhet ønsker å kommunisere.
Prinsipp 1: Vi har Sikt som tydelig avsender av våre tjenester og produkter
Vi bygger en sterk merkevare gjennom en felles visuell identitet og én logo. Dette sikrer at Sikt fremstår helhetlig utad, på tvers av alle produkter og kommunikasjonsflater. En samlet merkevare gir også økonomiske besparelser og et høyere tempo i utvikling og fremdrift.
Tydelig avsender = sterk merkevare
En tydelig logo og en helhetlig visuell identitet er et sentralt virkemiddel for å styrke Sikts merkevare. Ved å fremstå som en gjenkjennelig avsender, bygger vi ikke bare tillit til virksomheten vår, men også til tjenestene våre over tid. Dette påvirker direkte hvordan kunder og brukere oppfatter oss, og er et fundament for å etablere en solid merkevareidentitet.
En klar avsender skaper også sterkere tilhørighet. Det gjør det enklere for kunder og brukere å gjenkjenne og huske oss på tvers av våre ulike tjenester og flater, og signaliserer profesjonalitet og pålitelighet. Dette trygger kundene og reduserer usikkerhet om hvem de samhandler med.
Vi bygger vår merkevare gjennom en felles visuell identitet og under én og samme logo. Dette sikrer at Sikt fremstår helhetlig utad, uavhengig av produkt eller kommunikasjonsflate. En slik enhetlig tilnærming gir også økonomiske besparelser og bidrar til høyere utviklingstempo og fremdrift. I tillegg bygger den felles identitet internt.
Dette betyr at:
- alle nye produkter og tjenester som Sikt utvikler bruker vår visuelle profil, og logoen til Sikt sammen med tjenestenavnet.
- eksisterende produkter med egen visuell profil også skal ta i bruk Sikts visuelle identitet og logo, men endringen kan skje stegvis og over litt tid. Endringer i eksisterende profiler gjøres på en slik at måte at vi ivaretar tilliten brukerne har til oss, og endringer gjøres for eksempel ved oppgraderinger, moderniseringer og nødvendige omskrivinger av frontend på produktene.
- tjenester vi utvikler i samarbeid med andre, hvor Sikt ikke er eneste leverandør, må vurderes individuelt. Det er ønskelig at Sikts merkevare og designsystem skal brukes også i slike samarbeid, og vi bør gjøre det enkelt å ha fordelene fra å bruke felleskomponenter i Sikt, samtidig som vi gir rom for samarbeidspartnere.
- alle tjenester skal bruke designsystemet til Sikt for å sikre et enhetlig uttrykk og merkevare.
- alle konferanser og arrangementer i regi av Sikt skal ha Sikt som tydelig avsender.
- vi bruker maler med Sikt-profil i presentasjoner, brev og i all eksternt rettet kommunikasjon.
Prinsipp 2: Vi har et klart språk
Som statlig virksomhet er vi opptatt av å være åpne og pålitelige. For å sikre tillit, skal språket vårt være lett å forstå. Dette er også et lovkrav gjennom språkloven paragraf 9, hvor det slås fast at offentlige organ skal bruke et klart og korrekt språk, som er tilpasset målgruppa.
Dette betyr at:
- vi bruker klarspråk i all kommunikasjon og i brukergrensesnitt.
- tjenestene våre har tydelige og selvforklarende navn, slik at vi slipper å bruke ressurser på å forklare hva tjenestene våre gjør.
Prinsipp 3: Vi bruker et menneskeorientert formspråk
Sikt er en teknologibedrift, men det viktigste for oss er hva denne teknologien kan gjøre for folk. Som dagens illustrasjonsbibliotek er et eksempel på, er det mennesker og mennesker i samspill med teknologi som er i fokus, ikke teknologi alene.
Dette betyr at:
- vi bruker avrundede hjørner, vennlige illustrasjoner og en moderne skrifttype.
- tjenestene våre har åpne, rene brukerflater og oversiktlige grensesnitt med mye luft.
- vi bruker foto som er ekte og naturlige.
- vi unngår stockbilder av digitale subjekter som kretskort, noder, hackere og datastrømmer.
- vi unngår å bruke KI-genererte bilder i vår merkevare, både av hensyn til bærekraft og autentisitet.
Prinsipp 4: Vi skaper gode brukeropplevelser på tvers av tjenester og kanaler
Å skape gode brukeropplevelser på tvers av tjenester og kanaler er essensielt for å møte brukernes forventninger og bygge gode relasjoner og tillit. Når tjenester er tilpasset brukernes behov, blir det enklere å få gjort oppgaven de kom for.
Ulike systemer eller kanaler som ikke fungerer godt sammen, skaper ofte misforståelser, feil og dobbeltarbeid for brukerne og påvirker vårt omdømme negativt.
Dette betyr at:
- tjenestene og nettsidene våre henger sammen og har et helhetlig uttrykk. Vi skal forenkle prosessene slik at brukerne enkelt kan finne, forstå og utføre oppgaver.
- vi må samarbeide på tvers av divisjoner og produktområder i Sikt, for å få brukerreisen til å henge sammen mellom informasjonskanaler og tjenester fra Sikt.
- vi skal bruke innsikt om brukernes behov aktivt og samarbeide med våre kunder. Det vi si at vi bruker undersøkelser, testing, brukerinnsikt og data som grunnlag når vi skal ta beslutninger om brukeropplevelser.
- vi må bruke samme mønster, språk og stil og tone på tvers av løsninger.
- vi skal lage tjenester som inkluderer og er tilgjengelige for alle, og oppfyller krav til universell utforming.