Gå til innhold

Fargepalett

Denne siden gir et overordnet blikk på hvordan Sikt bruker farger i sin visuelle identitet, og er spesielt aktuell for de som jobber med produksjon av trykksaker, kommunikasjon og innhold til sosiale medier.

I digital produktutvikling bruker vi et tokenbasert fargesystem.

Fargesystem

Sikt sine farger består av en primærpalett i lilla, samt flere sekundærfarger. Det vi produserer skal i hovedsak basere seg på hovedfargene, men man kan bruke støttefarger som “krydder”, og for å utvide antallet farger der det trengs, for eksempel ved datavisualisering.

Hovedfarger

Hovedfargene våre baserer seg i hovedsak rundt en lilla fargepalett. Den lilla fargen er et av våre sterkeste virkemidler for å skape identietet og gjenkjennelse, og hjelper oss med å skille oss ut fra konkurrenter og andre organisasjoner.

Støttefarger

I tillegg til de lilla hovedfargene har Sikt en palett av støttefarger man kan bruke. Typiske bruksområder for dette kan være trykksaker, illustrasjoner, innhold til sosiale medier og datavisualisering/grafikk. Husk at lilla er fargen som skal assosieres med Sikt.

Vær forsiktig med bruk av farger som lett kan tolkes. For eksempel kan det å bruke oransje og grønn i en datavisualisering gi en semantisk antydning om at et resultat er bra eller dårlig.

Fargehierarki

Når vi lager innhold til Sikt som overordnet avsender skal hovedfargene alltid brukes i størst grad. Samtidig har vi mulighet til å trekke inn små drypp fra støttefargene våre for å skape mer variasjon og fleksibilitet.

Illustrasjoner er eksempler på materiale som benytter seg av primærfarger sammen med støttefarger.

Produkter og tjenester med egne farger

Sikts merkevarestrategi sier at produkter og tjenester som utvikles, skal ha Sikt som avsender. Dermed skal de ha Sikt-branding, og benytte seg av våre lilla hovedfarger.

Noen produkter i Sikt har så sterke egne merkevarer at dette ikke er aktuelt. Vi arbeider nå med å lage et utvidet fargesystem som gir disse produktene anledning til å lage fargetemaer basert på deres egne merkevarefarger. På den måten kan vi få disse produktene til å passe inn i Sikt-familien.

Hvis du er nysgjerrig på å ta i bruk Sikts designsystem og mener at det gjelder ditt team, vennligst ta kontakt med designsystem-teamet.