Gå til innhold

Merkevare­strategi

Sikt – Kunnskapssektorens tjenesteleverandør er etablert for å sikre at både små og store virksomheter i kunnskapssektoren har tilgang til et godt tjenestetilbud og at de har verktøyene de trenger for å nå sine mål. Merkevarestrategien skal bidra til at Sikt når de målene vi har satt oss for å levere på vårt samfunnsoppdrag.

Hvorfor merkevarestrategi?

Det er mange gode grunner til at Sikt bør jobbe aktivt med merkevarebygging og etablere en solid merkevarestrategi.

Alle våre produkter, tjenester og funksjoner kommuniserer med omverdenen. Måten vi fremstår og samhandler med brukerne våre påvirker sterkt hvordan vi oppleves. Dette gjelder alt fra brukeropplevelsen i en applikasjon, til dialog i supporthenvendelser, møter, skriftlige dokumenter og nettsider.

Merkevarestrategien er et fundament for å:

  • Kommunisere som én virksomhet: Sikre en samlet stemme og et helhetlig uttrykk.
  • Oppfattes som brukervennlige og helhetlige: Gi en sømløs opplevelse for brukerne.
  • Bygge tillit: Styrke tilliten både internt og eksternt.
  • Skape god kultur: Fremme fellesskap og stolthet blant ansatte.
  • Bruke ressurser effektivt: Optimalisere ressursbruken i all kommunikasjon og utvikling.

En sterk merkevare gir klare fordeler:

  • Felles retning: Den gir overordnede og langsiktige føringer for all ekstern kommunikasjon.
  • Tydelig posisjon: Den definerer hva som kjennetegner Sikt og hva som gjør oss unike i markedet.
  • Økt tillit og lojalitet eksternt: Vi bygger et solid omdømme som en pålitelig leverandør til sektoren, en ettertraktet samarbeidspartner, og en attraktiv arbeidsplass.
  • Sterkere internkultur: En felles merkevare skaper fellesskap og stolthet på tvers av organisatoriske grenser, og motiverer våre ansatte.
  • Effektiv ressursbruk og raskere utvikling: En felles merkevarestrategi gjør oss mer effektive i beslutninger og gir høyere fart i utviklingen av nye produkter, samt moderniseringen av eksisterende. Ved å enes om grunnleggende prinsipper for merkevaren til Sikt, slipper vi å starte fra bunnen av hver gang vi gjør noe nytt – enten det er etablering av et produkt, videreutvikling, eller etablering av nye kommunikasjonskanaler. Dette sparer tid og penger.

Merkevarestrategien og merkevarebyggingen i Sikt har et langsiktig perspektiv, men er også et kontinuerlig arbeid som utvikles og forbedres basert på skiftende behov. Kommunikasjonsenheten i Sikt eier strategien og har det overordnede ansvaret for merkevare, kommunikasjonsarbeid og visuell identitet. Et tett samarbeid med Designlaben og Designsystem-teamet som oversetter merkevarestrategien til våre egenutviklede, digitale tjenester er avgjørende for å sikre en helhetlig tilnærming – fra produkt til strategisk kommunikasjon.

Merkeidentitet

1.1 Purpose – hvorfor er vi til?

«Et velfungerende utdanningssystem er avgjørende for å skape et godt liv for den enkelte og et godt samfunn for alle. Utdanning [og forskning] skal legge grunnlaget for demokrati, velferd, omstilling og bærekraft, sikre arbeidslivet relevant kompetanse og utjevne sosiale og geografiske forskjeller.»

(For å forklare hvorfor Sikt er til valgte vi dette sitatet hente fra Strategi for utdanningsforskning 2025–2029, Kunnskapsdepartementet, 2025 for å for. Dette syntes vi beskriver grunnlaget på hvorfor Sikt er til veldig godt.

Virksomhetene i kunnskapssektoren skal sikre at Norge har fremtidsrettet utdanning og forskning av høy kvalitet. Sikt sin rolle er å legge til rette for og bidra til at utdannings- og forskningsinstitusjonene når sine mål, ved å være sektorens apparat for utvikling av et godt digitalt tjenestetilbud til alle.

1.2 Merkevarevisjon

Sikt leverer de verktøyene kunnskapssektoren trenger for å levere forskning og utdanning i verdensklasse.

Å levere forsking og utdanning på høyt nivå handler først og fremst om å realisere potensialet som bor i oss mennesker. I Sikt støtter vi menneskene i kunnskapssektoren med verktøy og teknologi.

1.3 Merkevaremisjon

Sikt skal utvikle og levere fremragende IT-tjenester og infrastruktur, som har et høyt nivå av sikkerhet, robusthet og brukskvalitet.

Vår merkevarekjerne er å være en drivkraft for utvikling. Vi er i stadig utvikling og ser muligheter i samspillet mellom teknologi og menneske.

1.4 Kjerneverdier for merkevaren

Kvalitet

Sikt skal levere sikre, robuste og gode tjenester til sektoren som er over forventning.

Vi er ikke drevet av profitt, men vi skal gi sektoren tjenestene de trenger.

Kvalitet skaper tillit til oss som leverandør, og skaper stolthet internt.

Samarbeid

Vi samarbeider med sektoren for å levere tjenester de trenger og som har god kvalitet (for eksempel gjennom samstyringsmodellen).

Når vi samarbeider er vi hjelpsomme og lyttende – ikke bare internt, men også ut mot sektoren. Det skaper tillit oss imellom, og det styrker sektorens tillit til oss.

Fleksibilitet

I Sikt prøver, feiler og lærer vi. Dette fremmer innovasjon i tjenestene våre og måten vi utvikler nye tjenester på. Vi kan raskt snu oss etter sektorens behov. I tillegg skaper fleksibilitet rom for å utvikle oss som ansatte i Sikt.

1.5 Visuelt konsept

Konseptet i Sikt sin visuelle identitet er bygget på tanken om å utforske mulighetsrommet som oppstår i møtet mellom menneske og teknologi.

Dette er representert med hver sin form, henholdsvis plattformen (teknologien) og brukeren (mennesket). Når disse formene samhandler og overlapper, åpenbarer det seg nye former. Det nye rommet som skapes illustrerer mulighetsrommet, og representerer muligheten for innovasjon, forskning og samfunnsutvikling.

Dette er ideen bak logoen vår, hvor overlappet mellom firkant og sirkel kan være i kontinuerlig bevegelse (animert), slik at logoen stadig viser nye mulighetsrom, oppdager seg selv og er i utvikling.

Visuelt skal vi fremstå som profesjonell, smart og enkel, med god balanse mellom det oppløftende i merkevaren og tyngden i Sikts kompetanse. Dette uttrykkes med balanse mellom tyngde og trygghet i grafikk, mot lette farger og et motiverende språk.

Profilmanual gir en nærmere beskrivelse av visuell profil.