Merkevarestrategi
Sikt – Kunnskapssektorens tjenesteleverandør er etablert for å sikre at både små og store virksomheter i kunnskapssektoren har tilgang til et godt tjenestetilbud og at de har verktøyene de trenger for å nå sine mål. Merkevarestrategien skal bidra til at Sikt når de målene vi har satt oss for å levere på vårt samfunnsoppdrag.
Innledning
Hvorfor merkevarestrategi?
Det er mange gode grunner til at Sikt bør jobbe aktivt med merkevarebygging og etablere en solid merkevarestrategi.
Alle våre produkter, tjenester og funksjoner kommuniserer med omverdenen. Måten vi fremstår og samhandler med brukerne våre påvirker sterkt hvordan vi oppleves. Dette gjelder alt fra brukeropplevelsen i en applikasjon, til dialog i supporthenvendelser, møter, skriftlige dokumenter og nettsider.
Merkevarestrategien er et fundament for å:
- Kommunisere som én virksomhet: Sikre en samlet stemme og et helhetlig uttrykk.
- Oppfattes som brukervennlige og helhetlige: Gi en sømløs opplevelse for brukerne.
- Bygge tillit: Styrke tilliten både internt og eksternt.
- Skape god kultur: Fremme fellesskap og stolthet blant ansatte.
- Bruke ressurser effektivt: Optimalisere ressursbruken i all kommunikasjon og utvikling.
En sterk merkevare gir klare fordeler:
- Felles retning: Den gir overordnede og langsiktige føringer for all ekstern kommunikasjon.
- Tydelig posisjon: Den definerer hva som kjennetegner Sikt og hva som gjør oss unike i markedet.
- Økt tillit og lojalitet eksternt: Vi bygger et solid omdømme som en pålitelig leverandør til sektoren, en ettertraktet samarbeidspartner, og en attraktiv arbeidsplass.
- Sterkere internkultur: En felles merkevare skaper fellesskap og stolthet på tvers av organisatoriske grenser, og motiverer våre ansatte.
- Effektiv ressursbruk og raskere utvikling: En felles merkevarestrategi gjør oss mer effektive i beslutninger og gir høyere fart i utviklingen av nye produkter, samt moderniseringen av eksisterende. Ved å enes om grunnleggende prinsipper for merkevaren til Sikt, slipper vi å starte fra bunnen av hver gang vi gjør noe nytt – enten det er etablering av et produkt, videreutvikling, eller etablering av nye kommunikasjonskanaler. Dette sparer tid og penger.
Videreutvikling av og ansvar for Sikts merkevarestrategi
Merkevarestrategien og merkevarebyggingen i Sikt har et langsiktig perspektiv, men er også et kontinuerlig arbeid som utvikles og forbedres etter hvert som nye behov kommer til.
Kommunikasjonsenheten i Sikt eier strategien og har det overordnede ansvaret for Sikts merkevare, kommunikasjonsarbeid og visuelle identitet. Kommunikasjonssjef har myndighet til å ta beslutning dersom det oppstår uenighet rundt operasjonalisering av merkevareprinsippene.
Et tett samarbeid mellom kommunikasjonsenheten, designlaben, designsystem-teamet og produktområdene – som implementerer merkevarestrategien til våre egenutviklede, digitale tjenester – er avgjørende for å lykkes med å sikre en helhetlig tilnærming, fra produkt til strategisk kommunikasjon.
Mye av merkevaren kommer til uttrykk i Sikts produkter. Merkevarestrategien kommer til uttrykk i Sikts designsystem. Designsystemet skal være vår felles plattform for tilgjengeliggjøring og konkretisering og uttak av Sikts merkevare. I dag inneholder designsystemet først og fremst komponenter og mønster for utviklingsteam, men vi er i ferd med å videreutvikle designsystemet til også å inneholde visuell profil, klarspråk, tone of voice og andre guider for alle Sikts medarbeidere, enten de jobber i produkter eller fellesfunksjoner.
Om denne versjonen av merkevarestrategien
Dette er en første versjon av Sikts merkevarestrategi. Den legger de overordnede rammene for vår merkevare, og skal sikre en helhetlig tilnærming til visuell identitet, språk, formspråk og brukeropplevelser.
En merkevarestrategi skal normalt inneholde elementer som virksomhetens (og merkevarens) visjon, verdier, samt en markedsanalyse. Vi har gjort et grunnlagsarbeid på dette i prosessen, for å definere et utgangspunkt for hva slags merkevare Sikt er, og som vi skal bygge merkevareprinsippene på.
I skrivende stund (juni 2025) er Sikt inne i en prosess for å utarbeide en markedsstrategi, og vi har som virksomhet ikke etablert felles visjon og verdier.
Vi velger derfor å starte med en merkevarestrategi som først og fremst definerer noen viktige operative merkevareprinsipper, og så vil denne merkevarestrategien videreutvikles etter hvert som markedsstrategi og -analyse, visjon og verdier kommer på plass, eller når det dukker opp nye behov som ikke svares ut her.
Merkeidentitet
1.1 Om Sikts merkeidentitet
Denne versjonen av Sikts merkeidentitet er et foreløpig internt verktøy for vårt merkevarearbeid. Den er utarbeidet for å danne grunnlag for vår “tone of voice” og merkevareprinsippene som skal veilede hvordan vi operativt jobber med Sikts merkevare.
Dette utgjør et midlertidig fundament for vårt merkevarearbeid og gjelder frem til Sikts visjon og verdier som virksomhet er definert. Strategien og vår merkeidentitet vil bli oppdatert og videreutviklet i tråd med virksomhetens verdier og visjon når dette er på plass.
1.2 Purpose – hvorfor er vi til?
Tilgang til utdanning og ny kunnskap er et fundament for å skape gode liv for den enkelte av oss, og et velfungerende samfunn for alle. Utdanning legger grunnlaget for demokrati, velferd, omstilling og bærekraft, sikrer arbeidslivet relevant kompetanse og bidrar til å utjevne sosiale og geografiske forskjeller. Forskning er avgjørende for å drive innovasjon, løse komplekse samfunnsutfordringer og utvide vår felles kunnskapsbase.
Denne grunnleggende forståelsen av utdanningens og forskningens samfunnsmessige betydning forklarer hvorfor vi som samfunn investerer tungt på disse områdene. Tilgang til og utvikling av kunnskap, gjennom både utdanning og forskning, er en bærebjelke i gode og bærekraftige samfunn. Det er dette som motiverer oss som samfunn til å investere i utdanning og forskning – som igjen danner grunnlaget for kunnskapssektorens og videre Sikts eksistens.
Virksomhetene i kunnskapssektoren skal sikre at Norge har fremtidsrettet utdanning og forskning av høy kvalitet. Sikt sin rolle er å legge til rette for og bidra til at utdannings- og forskningsinstitusjonene når sine mål, ved å være sektorens apparat for utvikling av et godt digitalt tjenestetilbud til alle
1.3 Merkevarevisjon
Sikt leverer de verktøyene kunnskapssektoren trenger for å levere forskning og utdanning i verdensklasse.
Å levere forsking og utdanning på høyt nivå handler først og fremst om å realisere potensialet som bor i oss mennesker. I Sikt støtter vi menneskene i kunnskapssektoren med verktøy og teknologi.
1.4 Slik opptrer vi som merkevare
Å levere forsking og utdanning på høyt nivå handler først og fremst om å realisere potensialet som bor i oss mennesker. I Sikt støtter vi menneskene i kunnskapssektoren med verktøy og teknologi som har et høyt nivå av sikkerhet, robusthet og brukskvalitet.
Vår merkevarekjerne er å være en drivkraft for utvikling. Vi er i stadig utvikling og ser muligheter i samspillet mellom teknologi og menneske.
Vi er opptatt av kvalitet, og skal levere sikre, robuste og gode tjenester til sektoren som er over forventning. Vi er ikke drevet av profitt, men vi skal gi sektoren tjenestene de trenger. Kvalitet skaper tillit til oss som leverandør, og skaper stolthet internt.
Vi samarbeider med sektoren for å levere tjenester de trenger og som har god kvalitet (for eksempel gjennom samstyringsmodellen). Når vi samarbeider er vi hjelpsomme og lyttende – ikke bare internt, men også ut mot sektoren. Det skaper tillit oss imellom, og det styrker sektorens tillit til oss.
I Sikt er vi fleksible, vi prøver, feiler og lærer. Dette fremmer innovasjon i tjenestene våre og måten vi utvikler nye tjenester på. Vi kan raskt snu oss etter sektorens behov. I tillegg skaper fleksibilitet rom for å utvikle oss som ansatte i Sikt.
1.5 Visuelt konsept
Konseptet i Sikt sin visuelle identitet er bygget på tanken om å utforske mulighetsrommet som oppstår i møtet mellom menneske og teknologi.
Dette er representert med hver sin form, henholdsvis plattformen (teknologien) og brukeren (mennesket). Når disse formene samhandler og overlapper, åpenbarer det seg nye former. Det nye rommet som skapes illustrerer mulighetsrommet, og representerer muligheten for innovasjon, forskning og samfunnsutvikling.
Dette er ideen bak logoen vår, hvor overlappet mellom firkant og sirkel kan være i kontinuerlig bevegelse (animert), slik at logoen stadig viser nye mulighetsrom, oppdager seg selv og er i utvikling.
Visuelt skal vi fremstå som profesjonell, smart og enkel, med god balanse mellom det oppløftende i merkevaren og tyngden i Sikts kompetanse. Dette uttrykkes med balanse mellom tyngde og trygghet i grafikk, mot lette farger og et motiverende språk.
Profilmanual gir en nærmere beskrivelse av visuell profil.