Gå til innhold

Dialog

Dette mønstret er under utvikling og kan endres uten forvarsel. Vi ønsker gjerne at dere tester mønsteret og gir oss tilbakemeldinger på hvordan dere tilpasser det i deres produkt. Sist oppdatert 29 September 2025.

En dialog er et panel i grensesnittet som har en spesifikk funksjon som en bruker kan interagere med. Dialoger kan være såkalt modale eller ikke-modale.

En modal dialog setter brukeren i en spesifikk kontekst, og tvinger brukeren til å fokusere på denne oppgaven. Brukeren må enten fullføre eller avbryte oppgaven før de kan gjøre en annen oppgave. Modale dialoger legger seg nesten alltid oppå resten av løsningen.

Ikke-modale dialoger kan åpnes og gi tilgang på oppgaver/funksjoner uten å hindre brukeren fra å interagere med andre ting.

Retningslinjer og veiledning

Bruk av dialoger er per definisjon veldig kontekstavhengig. Modale dialoger er veldig effektive for å varsle brukeren om feil, eller forhindre at feil oppstår. Samtidig tar de kontrollen, som kan være frustrerende spesielt for erfarne brukere. Det er lurt å ha en klar strategi rundt bruk av modale dialoger, og teste hvordan de påvirker brukeropplevelsen.

Modale dialoger passer bra til

  • Varsling og utbedring av kritiske feil
  • Redusering av risiko for kritiske feil i komplekse oppgaver, for eksempel bekreftelse av ikke-reversible valg
  • Utfylling av viktig informasjon som må fylles ut for å komme videre
  • Bryte opp komplekse oppgaver i flere, separate oppgaver

Modale dialoger passer mindre bra til

  • Oppgaver med under-oppgaver, du bør aldri ha en modal dialog inne i en modal dialog
  • Oppgaver som er så omfattende at de burde gis en egen side eller arbeidsflyt, for eksempel skjemaer med flere steg

Ikke-modale dialoger passer bra til

  • Tilleggsfunksjonalitet til en hovedoppgave, som for eksempel filtrering av en listevisning, eller styling av tekst i en rik teksteditor
  • Alternative visninger av innhold, som for eksempel oppsummering av et skjema eller en oppgave
  • Lokale menyer på store skjermstørrelser
  • Tilleggsinformasjon som kan hjelpe noen brukere, for eksempel en steg-for-steg veileder for et skjema, eller en chatbot

Ikke-modale dialoger passer mindre bra til

  • Oppgaver som krever at brukeren gjør et valg før oppgaven kan fullføres

Dialog-komponenter

Vi har en dialog-komponent som lar deg bygge modale og ikke-modale dialoger med stor fleksibilitet.

Forskjellige typer dialoger med eksempler

Denne typen har alltid lukkeknapp og minst én action-knapp. Action-knappen vil lukke dialogen og ta deg tilbake til grensesnittet eller til en ny side.

  • Varsling om kritisk feil
  • Bekrefte innsending av skjema som ikke kan endres etter innsending

Denne typen har ofte lukkeknapp eller toggle, men lukkes også om du klikker utenfor dialogen. Å lukke dialogen ved å klikke utenfor har samme effekt som lukkeknappen, oppgaven avbrytes uten at noen valg lagres.

  • Lokal navigasjon som legger seg oppå sideinnhold
  • Dropdown-lister for select, comboboks etc.

Ikke-modal dialog som legger seg oppå innhold

Har lukkeknapp og ofte én eller flere action-knapper. Du kan fortsatt bruke resten av grensesnittet utenfor dialogen. Action-knapper vil vanligvis implementere valg fra dialogen, men dialogen lukkes ikke.

  • Chatbot-vindu
  • Feedback-skjema

Ikke-modal dialog som legger seg inne i sideinnholdet, i stedet for oppå

Denne typen har lukkeknapp eller toggle for å vise/skjule dialogen. Den har ofte flere typer knapper.

  • Toolbars
  • Filtreringspaneler for lister eller tabeller
  • Oppsummering av skjemaer