Typografi i Sikt
Dette er en side som beskriver noen grunnprinsipper for typografi (utseende av tekst) i Sikt, som kan hjelpe deg å lage pent og lettfattelige innhold til f. eks. rapporter, sosiale medier, presentasjoner og lignende
Merk at typografi-tokens og konkrete retningslinjer knyttet til produktutvikling ligger på siden typografi i produktutvikling
Lesbart og lettoppfattelig
For mange så er det fonter og fontstørrelser som mange tenker på når de hører ordet typografi, men poenget er betydelig enklere enn det. Typografi betyr “design for lesing”, og det er det som er det mest relevante. Målet vårt er at teksten skal bli lesbar og lettoppfattelig. I tillegg til å gjøre det lettere å lese så vil god typografi føre til at organisasjonen oppfattes som profesjonell og helhetlig.
Dette handler selvsagt også om hvordan du skriver teksten, noe du kan lese mer om under [https://designsystem.sikt.no/merkevare/stil-og-tone/] stil og tone.
Sikts standardskrift
Sikts standardskrift heter Haffer. Den er designet av det tsjekkiske skriftselskapet Displaay.
Haffer er en universell og profesjonell font som gir merkevaren vår en kombinasjon av stramme linjer samtidig som den har karakter som gir personlighet. Denne kombinasjonen gjør Haffer til en perfekt partner når vi skal opptre profesjonelt og vennlig. Dette hjelper oss når vi er en merkevare som kommuniserer til en bred gruppe mennesker.
Haffer er tilgjengelig for oss i tre vekter
Haffer Bold 700
Haffer Semibold 600
Haffer Regular 400
Last ned Haffer
Der det ikke er praktisk å benytte Haffer, benyttes Arial som erstatning. Arial er tilgjengelig som systemfont på både Windows og MacOS.
Et godt hierarki gjør lesing lettere
Når du skal lage et tekst-produkt er det viktig å ha et godt typografisk hierarki. Det vil si at teksten er delt ut i hierarkiske bolker med passende overskriftsnivåer.
Målet med denne siden er ikke å gi deg konkrete verdier, men å hjelpe deg med å ta gode valg.
Velg riktig antall nivåer
Det overordnedt måler med overskriftshierarkiet er at det blir lettere for leseren å strukturere og navigere i teksten. For de fleste vtekster , så vil ikke 5-6 overskriftsnivåer gi være nød
Stor nok forskjell
Pass på at det er stor nok forskjell på hvert nivå. Hvis du eksempevis har en overskrift i tekststørrelse 24, så vil ikke å ha 22 på neste nivå være nok forskjell til at det hjelper leseren å strukturere teksten.
Komposisjonsprinsipper for god lesbarhet
Velg balanserte linjehøyder
Det er ingen fasit på hva som er en god linjehøyde. Det er noe som må vurderes i kontekst av hva du skal lage. Men det kan være verdt å merke seg at haffer er en skrifttype som kreve en del luft, og ,å ofte ha større linjehøytder enn mange andre skrifter for å oppleves tilsvarende.
Lag nye avsnitt ofte
I motsetning til bøker der avsnitt ofte lages med innrykk, er som regel luft den beste måten for oss å lage avsnitt på. Lag gjerne avsnitt relativt ofte. For produkter som skal oppleves på skjerm, så kan avsnitt være helt ned i et par linjer.
God linjelengde
For lange linjer kan være slitsomt å følge med, og vil kreve at man fysisk må bevege hodet for å følge teksten, noe som kan være ubehagelig. Dette er det spesielt viktig å følge med på når man designer ting for svært brede skjermer (flere produkter i Sikt har en wrapper på ca. 700–900 px som gjør at linjene ikke blir for lange. Enn grunnregel er at linjer ikke bør være lengre enn ca. 90 tegn, men dette er også en skjøønnsmessig sak, som variere ut fra kontekst og skjermstørrelse.
For korte linjer er heller ikke optimalt, men vi ser at det generelt er et mindre vanlig problem.
Når du skriver
I hovedsak skriver vi tekst med i Sentence Case. Vær veldig sparsom med All Caps/Store bokstaver, men det kan gjøres i f.eks kolonneheadere og overline-overskrifter.
Ikke bruk understreking, da dette er reservert for lenker.
Få flere tips til stilvalg på Stil og tone
Tekstjustering og luft
Tekst skal være venstrejustert
Blokkjustering fungerer dårlig i digitale produkter. Det finnes tid og sted for det, men det er ikke nå :)))
- Tekstfarge skal i hovedsak være hvit eller svart
For eksempel i en tittel kan man benytte seg av sikts merkevarefarger